Matti Komulainen
Matti Komulainen
TALLENTEET: 4k uhd- ja bluray-poiminnat
Sisältöä ruutuun
Oli kyseessä elokuva, dokumentti tai sarja, sisältö ratkaisee. Teos voi olla tositarina tai tarjota esteettistä nautintoa, jännitystä ja hyvät naurut. Elämys tulee bonuksena – joskus pääsee jopa sukeltamaan ennenkokemattomiin maailmoihin ja tilanteisiin.
Kuvat häikäisevät. Planet Earth II vie paikkoihin, joihin harva pääsee muutoin. Syrjäiset saaret, polttavat erämaat ja muut eksoottiset kohteet on kuvattu vieläkin elävämmin kuin teoksen edeltäjässä Planeettamme maa (2006). Nyt tarkastellaan myös kaupunkeja, joihin eläimet ovat sopeutuneet hämmästyttävällä tavalla. Hdr ja 4k näyttävät ruudussa laitevalmistajien demojakin upeammalta, sarja kun dokumentoi todellisuutta. Making of -osiot paljastavat, miten tuloksiin päästiin. David Attenborough on osa paketin charmia selostajan antaessa merkityksen häikäisevälle kuvasisällölle.
Mars taas on National Geographicin tuottama minisarja. Se vie punaiselle planeetalle dokudraaman keinoin. Ison budjetin teos ammentaa käyttövoiman unelmasta matkustaa punaiselle planeetalle mutta perustuu tutkittuun tietoon. Asiantuntijoiden kertoma nivotaan dramatisointeihin fiksusti – alus, miehistö ja tapahtumat ovat lähes kuin hittifilmistä Martian (2015).
Avaruudessa kiidetään myös Passengersissa. Kun matkustaja herää 90 vuotta ennen kohteeseen saapumista ja alus oikkuilee muutenkin, edessä on kosmisen mittakaavan ongelmia. Oman rajallisuuden taju saa pohtimaan äärimmäisiä ratkaisuja ja pian etsimään kumppania. Visionäärinen toteutus näyttää huikealta ja toimii vaikka demoreferenssinä tämän otannan muiden 4k uhd -tallenteiden tavoin.
Arrival on tieteiselokuvana samaa analyyttistä jatkumoa kuin klassikot 2001: Avaruusseikkailu (1968) ja Kolmannen asteen yhteys (1977). Scifi-sovelluksessa kielitieteilijä saa yhteyden muukalaisiin, joilla saattaa olla keinot maailman pelastamiseen. Pasifistisesta asenteesta erikoisiin aluksiin ohjaaja Denis Villeneuve on luonut universumin, jonka jokainen yksityiskohta on harkitun uskottava – katsojan iloksi.
Todellisuus elähdyttää historiallistakin fiktiota. Aseistakieltäytyjä Desmond Doss pelasti 75 haavoittunutta Okinawan taistelussa lääkintämiehenä. Mel Gibson kertoo ohjauksessaan Hacksaw Ridge urhoollisuusmitalilla palkitun sankarin tarinan. Glorifioinnin sijaan teos näyttää sodan järjettömänä kaaoksena, josta vain onni pelastaa.
Myös Alone in Berlin kuvaa toista maailmansotaa, joskin saksalaissiviilien näkökulmasta. Oman pojan menetys murtaa pelon ilmapiirin, ja iäkäs pariskunta käy taistoon natseja vastaan postikortein, joita he jättävät julkisille paikoille. Provokaatio johtaa jahtiin, jossa on panoksena kaksikon elämä. Faktaperustainen elokuva on osin kuvattu aidoissa miljöissä, mikä tuo koskettavaa perspektiiviä tapahtumiin.
Alliedissa kaksi agenttia löytää toisensa saman sodan melskeissä. Niin ikään todelliseen historiaan tukeutuva tarina vie peruskysymysten äärelle: kumpi on tärkeämpi, tehtävä vai perhe. Jännitteensä loppuun saakka säilyttävässä trillerissä 4k hdr -kuva tuo hämärätoimet niin liki, että tunnelman tihetessä kotisohvallakin hiostaa.
Koetuntuntuisuus toimii suolana niin ikään elokuvassa Isäni Toni Erdmann. Omalaatuinen isä yrittää saada kontaktin tyttäreensä, jonka elämään mahtuu vain ura. Sinnikäs uurastus palkitaan, ja huominen alkaa näyttää hyvällä tavalla arvaamattomalta. Lisäksi pääsee näkemään Saksaa ja muita maisemia uusista vinkkeleistä.
Freesin näkökulman maailmaan avaa samoin eväin American Honey. Nuorten ulkopuolisten odysseia kasvottomiin lähiöihin ja hylätyille takamaille uhkuu realismia ja aidonoloisia tunteita. Roadmovien henkeäsalpaavat kuvat harvemmin ruudussa esitellystä Amerikasta välittävät samalla alakuloa. Menestyksen janokaan ei peitä faktaa, että luuseriuden kierteestä on lähes mahdoton vapautua.
Rahan kahmiminen ja tilien tasaaminen leikkaavat piinaavasti trillerissä The Accountant. Viime vuosien koukuttavimmassa toimintaleffassa Ben Affleck vakuuttaa tilintarkastajana, jonka asiakkaat edustavat alamaailmaa ja joka tarvittaessa hiljentää ammattitappajatkin. Viileän numeropelin ja jääkylmän toiminnan yhdistelmä erottaa teoksen massasta. Yhtä iskevä on visuaalinen ilme: suorasukaisuus heittää jyrkät varjot turvalliseen tavisarkeen.
Animaatiomusikaali Sing on sekin kiinni normimaailmassa mutta vinkeällä otteella. Idea on suoraan suosituista tv-mittelöistä, joissa kisaavat nyt eläinhahmot. Animointi säväyttää kauttaaltaan, ja kolmiulotteisuuden vaikutelma häivyttää eroa todellisuuteen – katsoessa unohtaa täysin tuijottavansa ”vain” bittien ja pikselien vilskettä.
Oman maailmansa rakentaa Fast & Furiouskin. Seitsemäs osa on jo ikonisen statuksen saavuttaneen kaahausfilmisarjan parhaimmistoa. Siinä henkilökemiat nostetaan jälleen mylvivien koneiden, äksönin ja uskomattomien ajostunttien rinnalle. Meno näyttää 4k uhd:nä lisäksi vielä entistäkin virtaviivaisemmalta ja skarpimmalta.
Fanit on mykistänyt Star Warsinkin uusin tuleminen. The Force Awakens (2015) kehuttiin pystyyn, eikä jatko Rogue One jää siitä kauas. Ihminen on keskiössä megamittakaavan seikkailussa, mikä lienee konseptin elinehto. Rogue Onen hienot maisemat ja eeppiset yhteenotot ovat komeaa katsottavaa, ellei anna pienoismallimaisten rakennelmien häiritä.
Ihmeotukset ja niiden olinpaikat edustaa puolestaan vieläkin puhtaampaa fantasiaa. Harry Potterin äidin J. K. Rowlingin luomus näyttää yhtä huikealta mielikuvituksen lennolta kuin kuuluisien velho-oppilaiden touhut, joille teos toimii samalla esiosana. Ihmeotuksia ja vielä ihmeellisempiä käänteitä koetaan vuoden 1926 New Yorkissa, jonka valot ja varjot kasvavat 4k uhd:nä osaksi kerrontaa.
Tummat sävyt sekä kuvassa että itse tarinassa muodostavat niin ikään Underworld – Blood Warsin oleellisimman ytimen. Viides vampyyrien mittelö kilpailijoita vastaan saa mittasuhteet, joka rinnastuu Twilight-hittifilmijatkumon finaaliin. Kamppailussa hdr-ominaisuus tuo katsojalle ehdotonta lisäarvoa.
The Girl with All the Gifts vie vuorostaan dystooppiseen maailmaan, jossa sieni-infektio on hävittänyt valtaosan väestöstä muuttamalla heidät zombeiksi. Kourallinen selviytyneitä pakenee uhkaa mukanaan tyttö, joka saattaa olla ratkaisu pandemian kukistamiseen. Ihmisyyden pohdiskelu on sijoitettu miljööseen, jonka sävyskaala on yhtä synkän tarinan kanssa.
Don’t Kill Itkin ammentaa zombiteemasta mutta ronskisti parodioiden. Kasaritähti Dolph Lundgren metsästää tyyppejä, jotka paha henki on vallannut. Olio tarttuu aina henkilöön, joka tappaa edellisen kantajan, mikä tekee pahiksesta kuolemattoman. Kauhuhalpiksen isoin ansio on musta huumori – tätä on mahdoton katsoa nauramatta.
Lundgrenin tavoin myös Steven Seagal on nähty viime vuosina useimmiten b-leffoissa. The Perfect Weapon kuvaa tulevaisuutta, jota Seagalin Johtaja tyrannisoi. Leffan täydellinen ase on manipuloitu ihmisparka Condor, joka hoitaa päiviltä valtion vihollisia ja jolle Johtajalla on lopussa vielä yllätyskortti hihassaan. Puhuttelevinta on kuitenkin lohduton mielenmaisema: tällaista tulevaisuutta et taatusti halua kokea, joten toimi nyt!
Planet Earth II (SF Film) – 4k uhd -bluray
Mars – 1. tuotantokausi (Paramount) – bluray
Morten Tyldum: Passengers (Sony Pictures) – 4k uhd + 3d -bluray
Denis Villeneuve: Arrival (Sony Pictures) – 4k uhd -bluray
Mel Gibson: Hacksaw Ridge (Future Film) – bluray
Vincent Perez: Alone in Berlin (SF Film) – bluray
Robert Zemeckis: Allied (Paramount) – 4k uhd bluray
Maren Ade: Isäni Toni Erdmann (Future Film) – bluray
Andrea Arnold: American Honey (Universal) – bluray
Gavin O’Connor: The Accountant (Warner Bros.) – 4k uhd bluray
Garth Jennings: Sing (Universal) – 4k uhd + 3d -bluray
James Wan: Fast & Furious 7 (Universal) – 4k uhd bluray
Gareth Edwards: Star Wars – Rogue One (Walt Disney Studios) – bluray
David Yates: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat (Warner Bros.) – 4k uhd + 3d -bluray
Anna Forster: Underworld – Blood Wars (Sony Pictures) – 4k uhd -bluray
Colm McCarthy: The Girl with All the Gifts (Cinema Mondo) – bluray
Mike Mendez: Don’t Kill It (Future Film) – bluray
Titus Paar: The Perfect Weapon (Future Film) – bluray