Jussi Arvio
Kruununprinssin uusi tuleminen; Dynaudio Contour 20 -kaiutin
Muistan mainiosti, kuinka koin yhden audioalan ahaa-elämyksistäni. Tulikuuman a-luokan vahvistimen polkemana pieni kotelokaiutin potki pieneen tilaan tanakan, tunnokkaan ja mehevän äänen. Muistan myös, kuinka ihailin diskantin silkkistä otetta vailla resoluutiovajetta. Elettiin 1980-luvun loppua, ja kaiutin oli Dynaudio Contour 1.3.
Samoihin aikoihin nikkaroin silloisen HIFI-lehden ohjeen mukaisen Hifi 12/2 -kaiuttimen. Kyseessä oli 12-litrainen refleksiviritetty kaksitie. Erinomaisesti tasapainotettuun pönttöön asettui myös sittemmin legendaariseksi osoittautunut Dynaudion D28-diskantti.
Tuoreempi elämys syntyi vuonna 2015, kun vierailin Dynaudion tehtaalla Aarhusissa Tanskassa (raportti löytyy Hifimaailman numerosta 4/2015). Vaikka suurin pöhinä pyörikin tuolloin langattomuudessa, pääsin nautiskelemaan myös mallisarjojen makoisista saundeista.
Samainen vierailu sai nyt, pari vuotta jälkeenpäin, yllättävän ja mukavan jatkon. Käydessään allekirjoittaneen tiluksilla taikoi maahantuoja visiittinsä aluksi esiin tuoreet Contour 20 -mallit. Jokin ympyrä oli selvästi sulkeutumassa tuoreen tanskalaisen kruununprinssin myötä.
Kauttaaltaan uudistettu
Maahantuojan perävalojen vielä viipyillessä huitaisin itseni lähemmäs tulokkaita. Valkoisille valmistajan omille koiville nostetut, niin ikään valkoiset kaiuttimet paljastivat heti perimänsä. Vaikka muistikuvien menneen ajan kulmikkuus on sulanut sileäksi pyöreydeksi, ei tutuista lähtökohdista voinut mitenkään erehtyä.
Diskanttina on edelleen tuttu, turvallinen ja samalla tunnustetusti yksi parhaista, eli Esotar2. Kyseessä on 28 millimetrin kangaskalotti, joka saattaa teknologia edellä etenevästä kuulostaa jopa vanhahtavalta. Salaisuus on kuitenkin kalotin pinnoitteessa. Lopputuloksena Esotar2 onnistuu yhtä aikaa sekä panemaan hanttiin kilpailijoille että säilyttämään kauniin, tarkan ja silkkisen ominaissävynsä. Kyllä vain, luit aivan oikein. Lipesin tosin jo asioiden edelle.
Edellinen Contour-sarja lanseerattiin vuonna 2003, joten tuore mallisto päätettiin uudistaa muutenkin kuin pintameikillä. Vanha bassoelementti sai väistyä uuden ja entistä ehomman edestä. Lopputuloksena on muun muassa korkeampi puhekelan käämintä ja suurempi liikepoikkeama, kasvanut kalvopinta-ala, ohuempi ja kevyempi kalvo, tehokkaammat magneetit, jäykempi spider ja niin edelleen. Kaiken kaikkiaan siis hallittavampi lopputulos ja suurempi äänenpaine, jos verrokiksi ottaa edellisen mallisarjan.
Lisäksi kalliimmasta mallisarjasta lainattiin idea alumiinisesta maskista, johon elementit on pultattu. Luja ja kuollut materiaali lienee resonanssien kannalta hyvä ratkaisu. Kaiuttimen ulkonäköön se ainakin antaa huolitellun ja hintavan leimansa. Valkoisessa kaiuttimessa alumiini on satiinihiottu vaaleaksi ja tummemmissa vaihtoehdoissa mustaksi eloksoitu.
Klassinen missi
Dynaudio on kaikin puolin hienosti ja laadukkaan oloisesti toteutettu. Korkeahko mutta kapea kaiutin on tyyliltään ehtaa modernia missiainesta. Taakse kapeneva kotelo lisää entisestään sirohkoa vaikutelmaa. Tuskin kukaan voi mieltää Contouria rumaksi. Samaa ei voi sanoa esimerkiksi valmistajan kalliimman Confidence-sarjan C1-mallista. Jalustalla nököttävä kaksitie sekin. Jos ulkokultaiset arvot ratkaisisivat, niin kaunotar veisi ja hirviö jäisi – siis pois laskuista tai jopa valikoimasta.
Kaiuttimen skandinaavisuus näkyy ulkoisen olemuksen positiivisessa asketismissa runsaslukuisista viimeistelyvaihtoehdoista riippumatta. Contour 20 onkin heittämällä kotonaan sisustuksessa kuin sisustuksessa, jos se nyt tässä hintaluokassa myyntiväittämäksi kelpuutetaan.
Paperilla sen sijaan missimme arvomaailma on varsin klassinen, ellei jopa retrossa viipyilevä. Jakosuodin noudattaa toista astetta jaon ollessa 2 200 hertsissä. Vasteeksi ilmoitetaan 39–23 000 hertsiä ja herkkyydeksi 86 desibeliä (2,83V / 1m). Jatkuvaa tehoa Contour 20 kestää 180 watin verran. Basson refleksiputki on suunnattu kaiuttimen taakse, josta löytyy myös yksi pari WBT:n Nextgen-sarjan kaiutinliittimiä.
Testiasetelmasta
Tällä kerralla löysin itseni poikkeuksellisen kiitollisesta lähtöasetelmasta, sillä käytössäni oli useita erilaisia vahvistimia: a-luokkaa putkin, ab-luokkaa transistorein ja d-luokkaa sieltä jostakin välistä. Vertailukaiuttimina toimivat tutut Sanders 10c:t sekä tuoreet Elac Uni-Fi UB5:t.
Äänilähteenä pitäydyin tutussa ja siten turvallisessa Totaldac D1 Integralissa sekä Roon-soitto-ohjelmassa. Satunnaisia hopeakiekkoja kieputti harvakseltaan Tentlabsin b-drive. Pelkkänä pyörittimenä senkin anti kulki kuitenkin Totaldacin kautta.
Kaiuttimien sijoittelu oli helppoa. Paikka löytyi suurin piirtein siitä, missä useimmat perinteisesti toteutetut ratkaisut ovat aiemminkin toimineet. Kaiuttimien keskinäinen etäisyys asettui suurin piirtein 2,5 metriin, samoin etäisyys kuuntelupaikalle. Suuntaus kohti kuuntelupaikkaa, asemointilinja hartioihin. Sivuseiniin jäi reilusti matkaa, etuseinäänkin metrin verran. Diskantti nousi muutaman sentin korvatasoa korkeammalle.
Näin aseteltuna asiat olivat leveyssuunnan osalta esimerkillisesti mallillaan, vaikka ääni ei levinnytkään valtavasti linjan ulkopuolelle. Syvyyssuunnassa tavoitettiin kohtuullisen tarkasti jäsentynyt kuulokokemus, joka ei kuitenkaan haastanut putkimaista paneelimaisuutta. Tulos oli hyvä perinteiselle kaksitiekaiuttimelle.
Tyylillä hiottu
Syystä tai toisesta olen mieltänyt viime vuosien Dynaudiot enemmän rokkikansan karheiksi kavereiksi kuin hienohelmaisen sukkahousumusiikin kosteasilmäisiksi tulkitsijoiksi. Saattaa olla, että mielikuva on jäänyt jostakin niistä lukemattomista sessioista, joita vuosien aikana on siellä täällä tullut kuultua. Joka tapauksessa asenteellinen epäasiallisuuteni sai turpiinsa vähän joka näytteellä.
Voi myös olla niinkin, että Contourin tasapainoa on muutettu aiemmasta linjasta. En siis näin väitä, kunhan nyt esitän vaihtoehtoisen tulkinnan. Joka tapauksessa oheislaitteista riippumatta musiikkivalinnat eivät ennakko-odotusten mukaisesti painottuneet kevyemmälle linjalle vaan jonnekin aivan muualle. Ainakin osittain kaiuttimen ohjaamana.
Otetaan esimerkiksi vaikkapa puolalaisen elokuvasäveltäjä Zbigniew Preisnerin edesmenneelle ystävälleen Krzysztof Kieslowskille säveltämä Ystävän sielunmessu (Requiem Dla Mojego Przyjaciela; Erato).
Enkelimäisen ilmava, herkkä ja ajoittain suorastaan hauras teos elää kaikujen, vahvojen vokaaliosuuksien sekä niitä tasapainottavan orkesterituen varassa. Harkittu herkkyys ilmenee myös suuressa teoreettisessa dynamiikassa, joka pelkkien lauluäänien aikana tarkoittaa paikoin hyvinkin hiljaista voimakkuutta. Kaiken huipuksi useat sopraano-osuudet on rakennettu niin, että kaiuttimella kuin kaiuttimella on sarkansa tuoda niiden varjomaiset vivahteet kuulijalle.
Kaiuttimen tulisi tuoda nämä herkät variaatiot esiin hiljaisellakin voimakkuudella. Kokemuksen perusteella näin ei aina ole. Joko kaiuttimen resoluutio ei riitä tai sitten sen toimintapiste on valittu niin, että vaaditaan tavallista enemmän voimakkuutta, ennen kuin tasapainoinen ilmaisu onnistuu. Korvallakin on roolinsa, sillä voimakkuuden laskiessa äärialueiden herkkyys laskee. Nämä siis esimerkkinä haasteista.
Dynaudion tapauksessa suoritus oli hyvä ellei jopa erinomainen. Osansa tästä kuuluu ehdottomasti avoimelle keskialueelle ja erittäin puhtaalle alemmalle diskantille. Siltä osin voidaan todeta perusasioiden olevan vähintäänkin kunnossa.
Contourin luoma lisäarvo syntyi siitä, että se lisäsi hienon pehmeyden ja lämmön tunteen juuri sinne, missä sopraano kosiskelee kylmyyden rajamaita. Ilman että resoluutio olisi siitä kärsinyt. Kuuntelin koko teoksen yhtäjaksoisesti kolme kertaa alusta loppuun. Raita kahdeksan (Lacrimosa) aiheutti kylmät väreet joka toistokerralla – erityisesti silloin, kun maestrona oli 6c33c-pohjainen set-vahvistin. Syystä tai toisesta tällä asetelmalla ero ilmeni parhaiten juuri kaikujen kestossa. Samoin myös satunnaisten instrumenttien jättämän sointivanan tavassa viipyillä ja sitten hiipua, ei portaittain vaan ikään kuin tasaisesti.
Toinen vastaava hetki valloitti, kun taas kerran antauduin Cassandra Wilsonin pehmeän nektarimaisuuden otettavaksi. Kaikki se vaiva ja taito, joita New Moon Daughter -levyn tunnelman rakentamiseksi on vaadittu, avautui vaivattoman helposti. Jälleen kaikki oli tasapainossa, ja musiikki(kin) soi esteettä.
Viimeistään Rostropovichin tulkinta Blochin heprealaisesta rapsodiasta (Schlomo; EMI) kertoi perusäänen olevan lähes sitä mitä pitääkin. No, totta puhuakseni pientä ylikypsää mehevyyttä saattoi ilmetä sellolla. Siksi kaivoin myös muutamia Bachin soolosellosarjan tulkintoja vertailuun. Paperille jäi kommentiksi ”pientä ylikypsyyttä”.
Tuo hienoinen muhevuus oli paikallaan, kun halusi nautiskella sopivalla materiaalilla. Siihen sopi paremmin kuin hyvin Charles Ivesin 2. sinfonian osat Lento maestoso ja sitä seuraava Allegro molto vivace (Charles Ives; Symphonies 2 and 3; Michel Tilson Thomas, Concertgebouw Orchestra; Sony). Menköön samalla leikkisän ja ei-niin-takakireän sinfoniamusiikin ystävälle kuukauden suosituksena. Tuon kakkosen kanssa on kuin kuuntelisi Indiana Jones -elokuvaa ilman kuvaa.
En sano, että Dynaudio varsinaisesti kosiskelisi vaikkapa englantilaisen koulukunnan ystäviä, sillä esimerkiksi joidenkin tutuksi käyneiden BBC-jäänteiden euforiaan jätetään sentään selvä hajurako. Siinä mielessä Contour on enemmänkin modernimman ilmaisun airut.
Jaa se kevyempi osasto? Tilttasin lukijan iloksi asennettani vielä Massive Attackin, FYC:n, U2:n sekä Midnight Oilin suuntaan. Ei valittamista, vaikka kartiopinta-alaa olisi saanut olla enemmänkin. Tätä kompensoi parhaansa mukaan suhteellisen suuri tehonkesto, sillä ihan heti ei kompressio tai särö vaarantaneet yhden hengen konserttisaliani.
Ansiona voidaankin pitää sitä, että Dynaudio ei suuremmin kompressoinut fortea tavanomaisilla voimakkuuksilla. Eihän jakosuotimella jarrutettu kaksitie haasta dynamiikassa tai reaktioherkkyydessä torvia tai laajakaistoja, mutta keskinäisiä eroja kyllä löytyy. Tässä suhteessa, kokoluokka huomioiden emme juurikaan nikotelleet, kaiutin tai minä. Semminkin kun ulottuvuuskin oli peruspömpeliksi 20 neliön huoneessani kohdillaan.
Onnistunut kompromissi
Contour on hieno ja kypsä kaiutin, jonka painotus on monelle musiikille sopiva. Se ei myöskään nosta niiden huonompienkaan äänitteiden kuuntelukynnystä joidenkin kaiuttimien tapaan liian korkealle. Koska sen resoluutio on kuitenkin hyvä ja luonne suhteellisen hyvätapainen, saattaa laadun ystävä ja varsinaista hifistin käsitettä vierastavakin sellaisen kotiinsa kantaa.
Kauneimpia tuokioita tavoitin jo mainitulla putkivahvistimella, joka toisaalta rajoitti kuunneltavaa repertuaaria sekä voimakkuutta. Myös eräs d-luokassa viipyilevä konstruktio toimi paikoin aivan mainiosti erottelun ja jollakin tavalla koherentin ilmaisunsa ansiosta. Puhdas ja musta tausta olivat lisäarvoja yli putkisaturaation. Vaan kovemmassa menossa ääneen liimaantui ohuutta ja ei niin kaunista kiiltoa.
Tasapainoisin lopputulos syntyi tehokkaalla ab-luokan päätteellä, kun kuunteluvoimakkuudelta edellytettiin kutakuinkin normivoimakkuuksia. Tällöin iskevyys ja kokonaisdynamiikka tavoittivat jo ulottuvuuden, jossa kaiuttimen kokoa ei olisi ihan heti arvannut näkemättä. Onkin ilmeistä, että kehitystyö ja toteutuksen laatu saavat tästä kiitoksensa.
Lopuksi
Dynaudio Contour 20 on kokoisekseen melko kallis kaiutin. Se onnistuu kuitenkin perustelemaan hintansa kokonaislaadullaan. Contourin ostaja ei maksa niinkään lennokkaista mielikuvista vaan siitä, mistä suunnitteluinsinööri on saanut palkkansa: hyvin tehdystä työstä.
Maltillisen kokoisella kaksitiekaiuttimella on aina omat rajoitteensa. Joka tapauksessa Dynaudion uusi polvi osoittaa, että kehitys kehittyy ja että rajoja voidaan koetella vielä vuosikymmenienkin jälkeen.
Jussi Arvio