Heikki Valsta
BACH
The Art of Fugue
Accademia Bizantina, Ottavio Dantone
(Decca)
Fuugan taidetta kamarimusiikillisesti
Tutkijat eivät ole täysin voineet päättää, mille esittäjistölle Johann Sebastian Bach kirjoitti fuugan olemusta tutkivan taiturillisen teoskokonaisuutensa Die Kunst der Fuge – jos säveltäjä ylimalkaan ajatteli teosta jollekin tietylle kokoonpanolle. Italialainen cembalisti ja ravennalaisen Accademia Bizantina -yhtyeen johtaja tarkastelee teosta kamarimusiikkina.
Pelkän kosketinsoittimen – tai vaikkapa soitinkvartetin sijaan – hän on päätynyt yhdistämään kaksi kosketinsoitinta, cembalon ja urut, jousikvartettiin. Esitys on soinnillisesti tarkka mutta samalla sävyiltään vaihteleva. Näin soittimien välillä syntyy kamarimusiikillinen vuoropuhelu, joka antaa myös eväät tulkinnalliseen moni-ilmeisyyteen ja elävyyteen. Dantone ei kuitenkaan ole halunnut tuoda esitykseen hänen muista barokin levytyksistään tuttua eloisuutta ja pontevuutta, vaan pitäytyy hillityssä ihailussa mestarin moniäänistä fuugataidetta kohtaan.
Heikki Valsta