Matti Komulainen
Matti Komulainen
Äänilevypoiminnat
Audiolliset kvaliteetit edellä
Olipa kyseessä tuore tai uudelleenjulkaistu äänite, laatu ratkaisee. Korvanamilla voi herkutella mitä moninaisimmilta tallenteilta.
Jytinästä ei voi erehtyä. Hurriganes on rock. Vaikutelma vahvistuu boksista, johon on koottu bändin seiskatuumaiset. Yhteensä 18 rouheasointista singleä edustaa alan peruskalliota ja toimii samalla ajattomana taideteoksena – kiteytyyhän parikiloiseen järkäleeseen monta avainhetkeä suomirockin historiasta tuhdisti tykittävinä prässeinä. Vinyylin dynamiikkaa kelpaa ällistellä ja ohessa pohtia elämän yllättävyyttä vaikka erilliseltä Cisse-seiskalta Kultaa ja hohtavaa hopeaa.
Bob Dylanin gospel-kausi on toisenlainen aikamerkki – poikkeama ja erikoisuus His Bobnessin uralla. Nyt lähes neljä vuosikymmentä jälkeenpäin tarkasteltuna se asemoituu osaksi mittavaa elämäntyötä. Juurevasti soiva Trouble No More muistuttaa samalla, että Dylan löysi tuolloin uusia puolia ilmaisuunsa ja kirjoitti myös joukon lauluja, joihin hän on palannut toistuvasti.
Alfred Schnittke ja Arvo Pärt loistavat kuorotöissään. Kaspars Putninšin johtama Estonian Philharmonic Chamber Choir tulkitsee kahta mestaria upeasti. Schnittken viimeisiin lauluteoskokonaisuuksiin kuuluva Psalms of Repentance (1988) sekä Pärtin Magnificat (1989) ja Nunc dimittis (2001) soivat huikeasti, ihmisäänen ilmaisurikkaudesta ammentaen. Muodon minimalismi tulee iholle erinomaisessa sacd-äänityksessä, joka tehtiin Tallinnan Pyhän Nikolaoksen kirkossa.
Klassista mutta eri tavalla edustaa Kit Downesin Obsidian. Urkurin sävellykset päivittävät mielikuvia instrumentin mahdollisuuksista – sehän soi kuin syntetisaattori! Ambientmainen sointispektri avaa musiikkia kuuntelijan tulkinnoille. Jalkioiden kehossa resonoivat alataajuudet taas tuottavat puhdasta audioauvoa. Uusia sointeja ja elämyksellisiä nyansseja, valloittava yhdistelmä miten vain.
Jussi Lehtosen kvintetin Move On soi niin ikään ajattomasti kuten Eero Koivistoinen Quartetin Illusionkin. Kummankin klikin akustinen saundi rullaa luonnollisessa balanssissa, ja musiikki tuntuu virtaavan vapautuneesti. Ilmankos perusasioihin palataan aina. Lehtosen taidokas rumpuosaaminen samoin kuin Koivistoisen saksofonismi tuovat 1950- ja 1960-luvuilla kehitettyä modernismia 2010-luvulle. Jori Huhtalan kontrabasso ankkuroi äänikuvaa perusasioiden äärelle molemmilla levyillä liiderien sävellysten tutkielmissa tarkassa harmoniassa melodisten elementtien kanssa.
Vastaavaa hakee Kamasi Washington. Harmony of Difference syntyi sisaren taidenäyttelyn osaksi kuvaamaan eriparisuudesta syntyviä ideoita. Tulos yllättää. Kohufonisti kaahaa agenttijazztunnelmista bigbandvyörytykseen soinnin peilatessa tarkkaan konseptia.
Keyon Harrold kuulostaa maanmiestään huomattavasti omaperäisemmältä ja rohkeammalta. Trumpetistitulokas skannaa 2010-luvun taajuuksia ja puristaa vaskestaan multikultia, joka räiskyy coolia energiaa. Sen myötä The Mugician nostaa tekijän kiinnostavien jenkkitulokkaiden kärkeen.
Omakehu on toisinaan perusteltua. Iiro Rantalan ja Ulf Wakeniusin Good Stuff antaa, mitä otsikko lupaa. Hyvään matskuun sisältyy duon omien kynäelmien ohella kaikkea klasarivakioista ytyisään funkiin, joiden muokkaus pianolle ja kitaralle tuottavat dynaamista ja uutta etsivää sointia. Esimerkiksi John Coltranen Giant Steps improvisoidaan virkistävän tuoreesti.
Konkarien rinnalla Kaisa’s Machine on untuvikko, vaikka sen jäsenille onkin karttunut komeasti soittokokemusta koti- ja ulkomailla New Yorkia myöten. In the Key of K on basisti Kaisa Mäensivun bändin debyytti. Nelikko virittyy soitteissaan levollisen meditatiivisiin sfääreihin, tuloksena kuuntelijan aisteja hivelevää audioilua.
Tuottaja-toimittaja-levymoguli Tapio Ylinen on meritoitunut myös muusikkona. Pink Floyd -tribuuttiyhtye PULSE on kitaristin referensseistä kuvaavin Left Unsaid -albumia ajatellen. Laatuproge ja elämästä ammentava laulaja-lauluntekijämuoto kiteytyvät levyllä vahvan sinisävyisiksi tunnelmiksi rumpali Tatu Rönkön ja basisti Miikkael Anttilan tuella. Teoksen kruunaa tyylitajuinen, 1970-luvun suunnannäyttäjäteokset mieleen tuova saundi.
Islaja eli Merja Kokkonen on työstänyt kokeellista musiikkia viime vuodet Berliinissä. Hänen kuudes albuminsa Tarrantulla leikittelee kielellä, äänillä ja tekstuureilla. Lyriikat sytyttävät sähäkimmät assosiaatiot lainaamalla kalevalaista poljentoa. Synat, sello, saksofonit ja lyömäsoittimet fuusioidaan vuorostaan erikoisiksi, koko taajuuskaistaa hyödyntäviksi yhdistelmiksi muun muassa Tatu Rönkön kanssa.
Rumpali Olavi Louhivuori tiedetään uteliaaksi improvisoijaksi. Immediate Music I vahvistaa käsitystä. Jouhikonsoittaja Pekko Käpin ja elektrotaiteilija Teemu Korpipään kanssa tehty albumi avaa viisiosaisen sarjan, jossa tutkitaan musiikillista vapautta. Trio johdattaa soonisen horisontin tuolle puolelle tuoden mieleen Bill Laswellin yhtä kokeelliset hankkeet Materialista Praxisiin – mikään ei ole kiellettyä Louhivuoren tutkimusmatkailussa.
Bowrain on jäänyt mieleen vakuuttavasta livesaundistaan, jonka tuntee, ei vain kuule. Sama vaikutelma kertautuu yhtyeen toiselta albumilta. Akustisten instrumenttien ja elektroniikan keinoin Distracted hyödyntää koko kaistan alimmista ylimpiin taajuuksiin: preparoitu piano ja sormiot kuulostavat harvoin näin muhkeilta. Sävelmateriaalikin säväyttää. Kukin teos on kuin soundtrack elokuvaan, jonka voi kuvitella mielessään.
Runsaalla bassoannostelulla on vuorostaan ikoninen asema hiphopissa. Enempi on parempi -logiikka pätee 21 Savagen, Eminemin ja Tyler, the Creatorin kiekoissa. Issa Albumin trap voimaantuu demoluokan bassokumusta ja 21 Savagen gangsta-imagosta, tuloksena muotopuhdas ja kadunkatkuinen kokonaisuus. Eminem varioi häntä enemmän rytmisesti ja tuotannollisesti lainaten kaikkea r&b:sta rockiin, mutta yltiöpuheliaisuus syö tehoja ja pudottaa Revivalin murinakärjestä. Tyler, the Creator korjaa potin yhdistämällä maanjäristystaajuudet sointinokkelointiin. Scum Fuck Flower Boyn jokainen raita on klangeineen itsenäinen, hauskalla tavalla oivaltava teos.
Ilmankos Miguelin ja Beckin kaltaiset artistit ovat omaksuneet vaikutteita hiphopista. Miguelin War & Leisurelle on ujutettu tanakkaa alapääjyystöä. Se vokaaliosaamisen ohella voimistaa vetoja, joissa riittää potkua myös yltiömäisen kompressoinnin johdosta. Sama pätee Beckin Colorsiin. Tanakka, genrestä lainattu bassorekisteri tuo potkua pitkäsoittoon kautta linjan.
Katulähtöistä jynkytysestetiikkaa hyödynnetään Bright-leffan soundtrackillakin. Se huipentuu kuubalaissyntyisen laulajan Camila Cabellon ja amerikkalaisen elektroduo Greyn raitaan Crown, joko koostuu lähinnä vokaalivoihkeesta, etnosämpleistä ja killeribassosta.
Alan suunnannäyttäjistä N.E.R.D. näyttää mallia, mihin ollaan menossa kenties seuraavaksi. Pharrell Williams kumppaneineen miksaa jytinään eklektisen otannan biittejä ja tyylejä katse horisontissa. Jo omituisesti nikkaileva Lemon-avaus sytyttää airameita, eikä No One Ever Really Dies -albumi muutenkaan tyydy standardiratkaisuihin.
Esittäjä(t) Albumi (julkaisija) Formaatti
Hurriganes: Complete Singles (Svart) 18 x 7"
Cisse: Kultaa ja hohtavaa hopeaa / Sekoitit mun pään (Svart) 7"
Bob Dylan: Trouble No More – The Bootleg Series Vol. 13 / 1979–1981 (Columbia) 8 x cd + dvd
Estonian Philharmonic Chamber Choir & Kaspars Putniņš: Schnittke & Pärt Choral Works (BIS) sacd
Kit Downes: Obsidian (ECM) cd
Jussi Lehtonen: Move On (Svart) lp/cd
Eero Koivistoinen Quartet: Illusion (Svart) lp/cd
Kamasi Washington: Harmony of Difference (Young Turks) cd
Keyon Harrold: The Mugician (Sony) cd
Iiro Rantala & Ulf Wakenius: Good Stuff (ACT) cd
Kaisa’s Machine: In the Key of K (Eclipse) cd
Tapio Ylinen, Tatu Rönkkö & Miikkael Anttila: Left Unsaid (Eclipse) cd
Islaja: Tarantulla (Svart) lp/cd
Olavi Louhivuori: Immediate Music I (Svart) lp
Bowrain: Distracted (Kapa) lp
21 Savage: Issa Album (Epic) cd
Eminem: Revival (Aftermath) cd
Tyler, the Creator: Scum Fuck Flower Boy (Columbia) cd
Miguel: War & Leisure (By Storm) cd
Beck: Colors (Fonograf) cd
V/A: Bright – The Album (Atlantic) cd
N.E.R.D.: No One Ever Really Dies (Columbia) cd