Matti Komulainen
Äänilevypoiminnat: Varjosta valokeilaan
Levyjulkaisuista etsii aina omia suosikkeja, mutta kuulokentän katveesta osuu uteliaan kokeilijan ämyreihin usein iloisia yllätyksiä.
Kosss! Alder Ego lyö levynsä tulille klassisesti. Muuten mennään modernismin aallonharjalla. Tapa luoda uutta on perinteinen ja silti freesi: musiikissa kanssasoittajien kuunteleminen ja keskinäinen kommunikointi mahdollistavat inspiroivan tuloksen. Sieltä, hetken synnyttämistä sointiyhdistelmistä pilkottaa totuus.
Vastaava tuoreus välittyy Béla Faragón töistä. Mieskuoro, solistit sekä instrumentit jousisoittimista sitariin ja tablaan korvaavat tavanomaisuudet kutkuttavin äänikuvin. Sakraalinen yhdistyy avantgardeen ja etninen universaalin tavalla, joka kiehtoo korvan lisäksi mieltä.
Vapaus inspiroitua hetkestä ja sen sattumanvaraisuudesta välittyy Thomas Bartlettin ja Nico Muhlyn levystä. Balilaisen seremoniamusiikin originaalit pilkottavat paikoin päivityksistä, mutta muuten paino asetetaan tähän aikaan, menneen ja modernin kohtaamiseen.
Ylen studiossa on tallennettu runsaasti musiikkia, jota ei ole julkaistu missään formaatissa. Svartin Jazz- ja Pop-Liisa-sarjat jatkuvat uusilla kymmenen lp:n otoksilla, tekijöinä muun muassa Edward Vesala, Piirpauke, Juhani Aaltonen ja Hasse Walli. Levyt tarjoavat hittien lisäksi kohtaamisia muusikkovieraista sooniseen riskinottoon. Laatupuristeista löytyykin runsaasti unohtuneita erikoisuuksia, kuten Orfeus tulkitsemassa Pink Floydia.
We Jazz elävöittää livejulkaisujen ideaa Berliinissä äänitetyllä kokoelmalla. Black Motor, Bowman Trio ja Jaska Lukkarinen Trio tarjoilivat Monarch-klubissa sekä uusia sävellyksiä että tuoreita sovituksia levytetystä materiaalista. Jälleen todentuu väite, että jazz on usein parasta juuri yleisön edessä soitettuna.
Puhtaalta pöydältä aloittaminen virkistää sekin. Kitaristit Heikki Ruokangas, Henrik Hako-Rita, Jukka Iisakkila ja Tuomas Paukku hakevat kukin uusia tuulia. Monilahjakkaiden muusikoiden saunditutkielmista uutteutuu rinnakkaisia äänimaailmoja, jotka viestivät sekä välineen että vision rikkaudesta. Mono and Dialogues, Clocks and Clouds ja Scription profiloituvatkin itsenäisiksi saavutuksiksi kuitatessaan, että instrumentti on aina vain väline – tunnettahan tekniikka välittää.
Macy Gray tuntuu operoivan samoin opein. Raspiääni ammentaa uusimmallaan soulista ja jazzista. Tunne iskee kipinää ja groove koukuttaa. Sama pätee nuoreen tulokkaaseen Kovacs. Hollantilaisen ääni jää mieleen rohkean genrekimaran tavoin. Se miksaa nasevasti vaikkapa nousevaan amerikkalaisnimeen The Internet. Losilaisbändin r&b-jazz-hiphop vetoaa moniulotteisuudellaan, aivan kuin kollektiivin albumi olisi skannaus viime vuosikymmenien osin jo unohtuneista tyyleistä.
Agenda voi toimi kompassina monessa. Ode to Marilyn (1973) oli elektroakustinen tutkielma, jossa tiimi tekniikkavelho Antero Honkasesta lyöjäguru Edward Vesalaan tutkaili taajuuksia innolla. Vieläkin idea kantaa: kokeilusta kehkeytyy upea audioelämys. Brötzmann/Aaltonen/Kowald/Vesala otti tilan haltuun taas freen keinoin. Hot Lotta (1974) tupeerataan kiharoille jo introssa. Nelikko paahtaa kiivaasti, ja ken kyydissä pysyy, löytää itsensä lopussa aivan uudesta tilasta.
Iro Haarla perehtyi äänimaailmojen luotaukseen Edward Vesalan rinnalla. Työ on jatkunut omina projekteina. Around Again syventyy Carla Bleyn musiikkiin. Triolevy kiteyttää tilantajun ja sisäistyneen minimalismin voiman: näin hiljaisuuskin muuttuu sisällöksi.
Sperm harppasi kauas lähtökohdistaan. Massiivinen boksi kronikoi monitaiteellisen underground-ryhmän vaiheet. Ydintä oli provosoinnin ohella Pekka Airaksisen sähkömusiikillinen luotaus. Se voimaannuttaa niin ikään Åke Anderssonin ja Antero Honkasen työt. YLE:n äänitarkkailijakaksikko loi Reidar Särestöniemen maalausten audiovastineet pääosin Moogilla.
Tuttua kuvastoa uuteen valoon vievät niin ikään Mátyás Szandai, Mathias Lévy ja Miklós Lukács. Trion Bartók-tulkinnat kaartuvat uteliaasta avantgardesta mystiikkaan, joka tuo mieleen Piazzollan tango nuevon draaman. Kansanmusiikki avartuu sen myötä maailmanmusiikiksi samalla kun kolmikko avartaa käsityksiä cimbalomin kaltaisten instrumenttien mahdollisuuksista huikealla tavalla.
Trygve Seim puolestaan tuo valokeilaan Suomea: hän sävelsi Helsinki Songsin teokset täällä. Rumpali Markku Ounaskari, virolaispianisti Kristjan Randalu ja norjalaisbasisti Mats Eilertsen muovaavat sävellyksistä glokaalia klangia, jossa Pohjola kohtaa ilmaisumuodon kosmopoliittisuuden. Vangitsevasti.
Kokeellisuus on kirjattu myös KUU!:n dna:han. Jelena Kuljićin laulua muokataan siinä kuin Kalle Kaliman kitarasaundia. Kirskunta ja pauke ovat silkkaa punkia jazzin kaanonissa, samoin asenne: luovassa prosessissa kaikki käy.
Vapaus on kiehtonut Takeshi Kitanoakin: A Scene at the Sea (1991) poikkesi ohjaaja–näyttelijän aiemmista verioopperoista joka suhteessa. Leffan luontoestetiikka välittyy Joe Hisaishin soundtrackista. Score kuulostaa paikoin Satien minimalismilta, toisinaan taas Sakamoton avaruudellisuudelta – kaunista kautta linjan.
Moisen riskinoton rinnalla Led Zeppelin kuulostaa tutun turvalliselta. Uusi blu-ray-audio sisältää soundtrackin hitteineen sekä neljä videonäytettä ikonisesta konsertista. Jimmy Page takaa päivityksen autenttisuuden: Moby Dick’kin kuulostaa kootun usealta keikalta.
Statuksella on kääntöpuolensa. Esimerkiksi Wigwamin ja Pekka Pohjolan vienti oli vinhaa kansainvälisestikin, mikä heijastui tuotantoon ja henkilöihin. Kunnianhimo ohitti kuitenkin ulkopuolisten vaateet, paineet taas löivät kiilaa ihmissuhteisiin ja psyykeeseen. Progejätin ja bassokenraalin myöhäistuotanto viestii, ettei periksi annettu silloinkaan, kun maailma muuttui ympärillä vaan loppuun painettiin valitulla tiellä. Ja Wigwamhan löysi vielä uuden alun, tuloksena kolme albumia, jotka julkaistaan ryhmän 50-vuotisjuhlan nimissä audiofiileinä tuplavinyyleinä.
Aikain takaa kaikuu Dylankin. Liveäänitteet 1962–1966 vievät kauteen, jolloin legendaa vielä luotiin. Alun soolot edustavat välitöntä folk-Dylania, myöhemmät The Band -säesteet tähteä loistossaan. Lo-fi-laatu ei verota todistusarvoa: sisältö painaa senkin edestä.