Teksti ja kuva: Matti Komulainen
4k uhd-, bluray- ja dvd-poiminnat
Kontrastit kiehtovat
Ääripäät kohtaavat monenlaisissa teoksissa. Oli kyseessä sitten elokuva tai sarja, vastakohtaiset elementit täydentävät toisiaan niin sisällöllisesti kuin audiovisuaalisesti.
Sharp Objectsissa toimittaja komennetaan raportoimaan murhasta synnyinkaupungissaan. Vastahakoisesti nainen joutuu kohtaamaan samalla menneisyyden, jota hän on paennut koko aikuisikänsä. Amy Adamsin tähdittämässä piinaavassa southern noir -minisarjassa ihminen on ihmiselle susi ja pahimmat raatelijat samaa perhettä.
Sjölyckanin huvilassa välit ovat päinvastaista luokkaa. Klingin suku puhuu, pussaa ja pitää yhtä, vaikka aina ei ruotsalaistenkaan kuistille aurinko helota. Temperamentikasta ja lämminhenkistä kesäidylliä katsookin ilokseen, varsinkin tähän talviseen vuodenaikaan.
Kesä kimmeltää Maunu Kurkvaarankin elokuvissa. Se on kuitenkin vain hämäävää pintaa. Ohjaaja–käsikirjoittaja tarkasteli suomalaista elämänmenoa eurooppalaisella otteella trilogiassa Rakas..., Yksityisalue ja Meren juhlat (1961–1963). Kuten vaikkapa saman aikakauden François Truffaut’n ranskalaisen uuden aallon töissä, roolihahmojen ulkoiset saavutukset yhteiskunnallisesta asemasta huviloihin ja muihin statussymboleihin eivät merkitse mitään, kun sielu humisee tyhjyyttään käsittämättömän kovatahtisen muutoksen synnyttämän vieraantumisen kurimuksessa.
Vinksahtaneen mutta tavallaan näköisen kuvan maailmasta maalaa myös Peter Strickland. Berberian Sound Studiossa tehdään ääntä ja foley-tehosteita italialaiseen elokuvaan, jonka luonteesta työhön rekrytoitu brittiläinen audioekspertti ei saa otetta. Sen myötä tatsi todellisuuteen alkaa lipsua, psykedeelisin seurauksin. Ohessa saa ihmetellä vintage-laitteistoa, kuten Nagra IV-D -kelanauhuria ja AKG C61 -mikrofonia.
The Death of Stalin kronikoi tapahtumat vuoden 1953 Neuvostoliitossa. Diktaattorin kuolema saa sisäpiirin taistelemaan vallasta keinoja kaihtamatta historiallisiin dokumentteihin tukeutuvassa sysimustassa komediassa. Steve Buscemin ja Michael Palinin veroiset mestarit tuovat tapahtumat iholle hyytävästi.
Faktataustainen Woman Walks Ahead ravistelee sekin kontrasteillaan. Lakota-johtaja Istuvan Härän viimeisiä vaiheita naistaiteilijan silmin kuvaava teos näyttää raastavasti Yhdysvaltain hallituksen julmuuden sen tuhotessa mantereen alkuperäisasukkaat omien tavoitteidensa täyttämiseksi. Kansanmurhasta vain ei tuomittu ketään.
Papillonin, pikkurikollisen, dolce vita vaihtuu piinaan Pirunsaarella niin ikään tositapahtumiin perustuen. Vahvassa uusiossa Ranskan oikeuslaitos ja epäinhimillinen rangaistusjärjestelmä asettavat vapauden, veljeyden ja tasa-arvon tyyssijan puistattavaan valoon.
Elämän vuoristorataa ilmentää niin ikään Whitney. R&b-soulin tähti hurmasi massat äänellään ja säteilyllään mutta kärsi lapsuudessa kokemastaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Se aiheutti heikon itsetunnon ajaen naisen toinen toistaan tuhoavampiin riippuvuuksiin. Maria Callas taas loistaa omassa henkilökuvassaan karismaattisena oopperadiivana. Kommenteista voi kuitenkin aistia, että itsetuntoa kalvoi jääminen perheettömäksi, mistä viestii sekin, että vanhemmiten laulaja erakoitui täysin.
Myytit toimivat usein tarinakehyksenä animessa. Isao Takahatan Prinsessa Kaguyan taru (2013) ja Pompoko (1994) ovat alan klassikkoja, joissa ihmisen kokemushorisontti asetetaan uusiin, joskin vain muodollisesti symbolisiin puitteisiin. Ja totta, sieltä satu- ja eläinhahmojen takaa tosiaan kurkistaa lohdullisen tutunoloinen mielenmaisema arkisine asetelmineen. Sama pätee Yoshifumi Kondon teokseen Sydämen kuiskaus (1995). Siinä kuten muissa Studio Ghiblin animaatioissa emotionaalinen vire koskettaa aitoudellaan.
Tagissa taas hippastellaan kaverien kesken aikuisenakin, mutta armoton kilpailuhenki vie hauskuuden lapsuudessa poikaporukkaa yhdistäneestä leikistä. Joukossa on kuitenkin yksi, jota ei ole saatu koskaan hipaksi. Sankarin suunnitellessa avioitumista vanha jengi päättää yhdistää voimat vielä kerran ja yllättää ylkän kertakaikkisesti.
Big Lebowski edustaa slapstickia hienovaraisempaa komiikkaa. Coenin veljesten lorvija kippaa valkovenäläisiä ja keilaa, eikä muulla ole niin väliä – kunnes hänet sekoitetaan toiseen samannimiseen, upporikkaaseen henkilöön. Kasautuvista väärinkäsityksistä kehkeytyy sen myötä vyyhti, johon kompastuu moni sivullinenkin.
Panos Cosmatos miksaa Mandyssa satuja kauhuun ja haurasta kauneutta goreen. Nicolas Cage riehuu koston enkelinä lähes yhtä antaumuksella kuin hersyvässä kauhukomediassa Mom and Dad (2017), nyt kohteena metsäidylliin vetäytyneen pariskunnan onnen tuhonnut paholaismainen kultti. Jóhann Jóhannssonin (1969–2018) musiikki sinetöi painajaismaisen kollaasin. Score jäi islantilaisen säveltäjän viimeiseksi työksi.
Vaurauden keskellä ahneus kasvaa. Skyscraperissa ennätyskorkea pilvenpiirtäjä houkuttelee roistot apajille. Dwayne Johnsonin esittämä turvamies käy poikkiteloin ja suojelemaan pytingin ohella perhettään. Vielä isommat panokset ovat pelissä Mission Impossible – Falloutissa: maailma on pelastettava ydinasein varustautuneilta terroristeilta. Toiminta on buustattua ja jälki lajissaan komeaa. The Megissä kosiskellaan samaa rymistely-yleisöä. Nyt vipinää aiheuttaa esihistoriallinen jättihai, jolle virittää koukkuja Jason Statham.
Traded törmäyttää western-romantiikan realismiin. B-halpiksen juoni vain ontuu, ja vanha mestari Kris Kristofferson takeltelee harvoissa kohtauksissaan. Edes menon brutaalius ei pelasta floppia. Avaruus-western Solo – A Star Wars Story on tarinana samaa tasoa, vaikka ökybudjettilla luulisi saavan vallan muuta. Digimagia ei peitä mahtailevaa pinnallisuutta, jolla ihmisen öykkäröinti ja vallanjano laajennetaan koskemaan koko universumin oliokirjoa.
The Darkest Mindsin vastakohtaisuus kumpuaa oudosta ilmiöstä, joka erottaa lapset vanhemmistaan. Nälkäpeli- ja Labyrintti-leffasarjojen kaltaisen asetelman kautta tarkastellaan ennakkoluuloja ja vallanhimoa, mutta teos hukkaa ideansa amerikkalais-scifille ominaiseen militaristiseen uhoon. Yhtä pihalla haahuillaan Joulumaassa. Eronneet ja muut yksinäiset päätyvät juhlan viettoon luomutilalle, jossa talonväelläkin pukkaa kriisiä. Tunnelma menee pakkaselle, myös katsojalla.